Skip to navigation Skip to main content

Maak deze fouten niet wanneer je met de auto naar de bergen gaat

Mustang Mach E Bergweg

Autorijden in de bergen is toch heel iets anders dan in ons vlakke land. Opeens krijg je te maken met hoogteverschil, haarspeldbochten en smalle wegen. Wanneer je auto er klaar voor is en je jezelf goed voorbereidt, hoef je nergens voor terug te deinzen. En hoe meer je het doet, hoe comfortabeler het zal voelen. Ga je met de auto de bergen in, maak deze fouten dan in ieder geval niet!

De berg oprijden in een te hoge versnelling

Hier in eigen land loont het om vroeg door te schakelen om zo zuinig mogelijk te rijden. In de bergen kun je dit even vergeten. Het is zaak om toeren te maken, om de motor de ruimte te geven om te ‘ademen’. Rijd je in lage toeren in een te hoge versnelling, dan krijgt de motor het veel te zwaar. Schakel dus op tijd terug wanneer het stijgingspercentage toeneemt.

Stijgend verkeer geen voorrang verlenen

Wie heeft er voorrang op een berg? Stijgend verkeer! Voor stijgend verkeer is het belangrijk om in gang te blijven. Bij haarspeldbochten en zeer smalle passages is het afhankelijk van de situatie. Wie het makkelijkst plaats kan maken, moet dit doen.

Stijgend verkeer voorrang verlenen

De berg afrijden in een te hoge versnelling

Ook bergaf is het belangrijk om vroegtijdig terug te schakelen. Zo rem je op de motor en loopt de snelheid niet te hoog op. Geef je in de afdaling geen gas en vertraagt de auto niet? Schakel dan een versnelling terug.

Bergaf continu de rem ingedrukt houden

Daal je af in een lagere versnelling, dan loop je ook minder risico op oververhitte remmen. Als je de berg afrijdt in te lage toeren, moeten je remmen té hard werken. Gevolg is dat ze oververhit kunnen raken, gaan stinken en hun remkracht verliezen. Rem op de motor en rem krachtig voor iedere bocht.

Bergaf continu de rem ingedrukt houden
© Spalder Media Group

Bij (steil) parkeren alleen op de handrem vertrouwen

Parkeer je de auto op een steile helling, vertrouw dan niet alleen op de handrem. Zet de auto in z’n eerste versnelling als je de berg op parkeert of in z’n achteruit als je de berg af parkeert. Ook is het verstandig om de wielen richting de berg te draaien. Mocht de auto tóch in beweging komen, dan rolt hij niet het ravijn of de diepte in.

Vergeet niet om tol te betalen

Rijd je door Oostenrijk of Zwitserland, dan dien je in het bezit te zijn van een geldig vignet. In Frankrijk betaal je doorgaans tol aan de tolpoort. Toch wordt er op steeds meer plekken, ook in Italië, tolheffing met vrije doorstroming ingevoerd. Hierbij ben je zelf verantwoordelijk voor het (online) betalen van de tol.

Ford Focus voor tolpoort
© Spalder Media Group

Te weinig afstand houden op je voorganger

Zowel in een afdaling als tijdens het oprijden van een berg is het belangrijk om voldoende afstand te houden. Zo houd je niet alleen een beter overzicht, maar kun je ook op tijd terugschakelen. Je wilt, bij bergop rijden, zo min mogelijk vanuit stilstand vertrekken om de koppeling te sparen. Laat de koppeling zo min mogelijk slippen om je koppelingsplaat te sparen.

De snelweg verlaten en voor een alternatieve route kiezen

Ook op de snelwegen van Oostenrijk zien we tijdens weekenden in de zomer vaak ‘Franse taferelen’. Om sluipverkeer te voorkomen zijn er zowel in Tirol als in Karinthië rijverboden ingesteld. Pak je toch de afslag wanneer je daar niets te zoeken hebt, dan riskeer je een boete.

Zomer Thijs

Over Thijs

Thijs verkent de bergen in de zomer het liefst op de racefiets. De schoonheid van het landschap en de strijd aangaan met de berg zijn aspecten waarvoor hij graag afreist naar de Alpen. Naast het beklimmen van bekende Alpenreuzen als Alpe d’Huez, Col du Galibier en Mont Ventoux fietst hij ook graag in de heuvels van Zuid-Limburg.