Het is nooit leuk om je geliefde wandelschoenen weg te moeten doen. Toch komt er een dag dat ze een keer vervangen moeten worden. Wandelen in bergachtig terrein vergt veel van je schoenen en je moet te allen tijde zorgen dat je voeten goed beschermd zijn. In dit artikel een aantal aanwijzingen die erop duiden dat het tijd is voor een nieuw paar wandelschoenen.
Hoe lang gaan wandelschoenen mee?
Wandelschoenen zijn toe aan vervanging wanneer deze tekenen van ernstige slijtage beginnen te vertonen. Aan een versleten loopvlak, beschadigd buitenwerk of platte inlegzolen kun je duidelijk zien dat het tijd is voor vervanging. Lopen de schoenen simpelweg minder lekker of krijg je zere voeten dan is het waarschijnlijk ook tijd voor een nieuw paar. Gemiddeld gaan wandelschoenen 1000 tot 2000 kilometer mee, maar dit is sterk afhankelijk van factoren als ondergrond, gewicht, omstandigheden, looptechniek en onderhoud. Hieronder een aantal tekenen die je duidelijk kunnen maken dat je nieuwe wandelschoenen nodig hebt.
1. Versleten loopvlak
Doorlopen met schoenen waarvan het loopvlak is versleten, is niet verstandig. Je hebt minder grip, waardoor het risico op uitglijden of vallen groter is. Controleer of er nog sprake is van voldoende profiel, of er geen scheurtjes in de zool zitten en of deze niet schuin zijn afgesleten.
2. Zere voeten
Je hebt jarenlang heerlijk gewandeld op je schoenen en nu krijg je opeens last van zere voeten. Dit kan een teken zijn dat je nieuwe wandelschoenen nodig hebt. Pijnlijke enkels kan betekenen dat de schoenen minder steun bieden en teenpijn dat de neus van de schoen minder beschermt. Bij pijn onder de voeten zit het probleem in de (inleg)zool. Zijn alle externe factoren uitgesloten dan kan het heel goed zijn dat je schoenen toe zijn aan vervanging.
3. Versleten bovenwerk
Wanneer je met je schoenen veel onderweg bent in ruig terrein dan slijten ze onherroepelijk, ook het bovenwerk. Ook het materiaal rond de enkel is gevoelig voor slijtage. Naar verloop van tijd kan je minder steun of een gebrek aan demping ervaren.
4. Meer dan 1000 wandelkilometers
Om de slijtage van je wandelschoenen goed in te kunnen schatten, is het verstandig om de datum van aankoop te onthouden. Ook het aantal wandelkilometers dat ze gemaakt hebben geeft een indicatie van de slijtage. Veel fabrikanten geven een advies over het aantal kilometers dat een schoen meegaat. De slijtage is echter sterk afhankelijk van factoren. Toch dien je bij een hoog aantal gemaakte kilometers regelmatig kritisch naar de staat van je schoenen te kijken.
5. Ze zitten niet meer lekker
Zo zijn het de meest fijne wandelschoenen aller tijden en zo loop je er toch niet meer zo graag op. Naar verloop van tijd kunnen wandelschoenen hun comfort verliezen. Als je merkt dat je ze niet graag meer aantrekt, kun je ze beter vervangen.
6. Versleten schoenveters
Versleten schoenveters betekenen vaak niet het einde van je schoenen. Veters vervangen en wandelen maar weer! Toch is het verstandig om bij gescheurde of gerafelde veters ook altijd even de hele schoen te bekijken om te zien of er niet meer aan de hand is.
7. Losse stiksels
Naarmate je schoenen ouder worden, kun je misschien merken dat stiksels los beginnen te komen. Dit lijkt misschien niet zo’n groot probleem, toch kan het de stabiliteit en ondersteuning in gevaar brengen. Ook heeft dit invloed op de waterdichtheid.
8. Platte inlegzolen
Haal af en toe de inlegzolen uit je schoenen om te controleren of deze nog enige vorm hebben. Platte inlegzolen bieden minder demping en zijn oncomfortabel. Je kunt alleen de inlegzolen vervangen, maar dit is zeker ook een teken dat de wandelschoenen al aardig veel gebruikt zijn!
9. Beschadigingen
Door naar je schoenen te kijken, wordt vaak al veel duidelijk. Zitten er scheuren in, is de vorm anders of zijn ze verkleurd? Dan is dit schade die vaak niet meer te herstellen is.
10. Versleten binnenzijde
Ook de binnenzijde van de schoen heeft het nodige te verduren. Zweet en druk hebben hun invloed op het binnenwerk van de schoen. Bij het bergaf wandelen druk je veel in de schoen, wat gaten of slijtage tot gevolg kan hebben.