Je gaat op vakantie en neemt mee: een e-bike! Maar niet iedere e-bike is perse geschikt om de bergen in Zwitserland of Oostenrijk mee in te gaan. Waar moet je nou op letten als je met een e-bike wilt gaan fietsen in de bergen? Een fiets die geschikt is voor het overwinnen dient te beschikken over een krachtige motor. Ook het schakel- en aandrijfsysteem verdient extra aandacht. In dit artikel een aantal tips voor een geslaagde e-bike vakantie in de bergen.
1. Zorg dat je in conditie bent
De geschiktheid van een e-bike voor het maken van hoogtemeters hangt van een aantal zaken af. Een van de belangrijkste factoren is ook de kracht die je zelf kunt leveren. Want een e-bike is verre van licht en het is geen brommer die je op enkel motorvermogen boven brengt.
2. Kies voor een sterke motor
Allereerst is een sterke motor met een hoge koppel een belangrijk uitgangspunt. De koppel van een e-bike motor wordt uitgedrukt in newtonmeter (Nm) en zegt iets over de draaikracht van de motor. Hoe hoger die is, hoe beter de acceleratie. Een Bosch Performance Line CX motor heeft bijvoorbeeld een koppel van 85 Nm. Vergelijk dat met een koppel van bijvoorbeeld 40Nm, dan voel je dat direct bij het optrekken. Die kracht heb je ook nodig voor goede ondersteuning bergop. Zo’n motor met hoge koppel vind je bij veel Riese & Müller e-bikes.
3. Kies voor voldoende versnellingen
Een e-bike met derailleurversnelling is het meest geschikt voor een e-bike vakantie in de bergen. Derailleurversnellingen, zeker als je met 2 of 3 bladen aan de voorkant rijdt, hebben een groter bereik dan naafversnellingen. Je kunt dus over het algemeen met een kleiner verzet fietsen. Een ander voordeel is dat je met derailleurversnellingen onder druk kunt schakelen. Dat wil zeggen dat je op een steile sectie al trappend kleiner kunt schakelen. Onder andere een aantal Trek e-bikes zijn zeer geschikt voor fietsen in de bergen, door hun derailleur versnellingssysteem.
4. Kies voor een kwalitatief aandrijfsysteem
Doordat een derailleur het meest geschikt is, is deze eigenschap eigenlijk al ingevuld. Derailleurversnellingen zijn er simpelweg niet met riemaandrijving. Een ketting is daarom de beste optie. Kies je toch voor naafversnellingen, dan is een riem een prima optie overigens. Een riem is sterk en robuust en met bijvoorbeeld een Gates CDX riem met Centertrack kan de riem er bijna onmogelijk afschieten. Nadeel is wel weer dat een riem minder makkelijk te vervangen is dan een ketting. Bij pech is dat dus niet handig.